,,We verwachten tegenwind in 2011 als gevolg van de Japanse tragedie”, aldus de net aangetreden topman Frans van Houten. Volgens de topman hebben Japanse leveranciers het zwaar en is het niet duidelijk wat het effect hiervan is op de resultaten van Philips. In de tweede helft van dit jaar heeft het concern daar meer zicht op, zo verwacht het bedrijf.

De omzet bedroeg 5,3 miljard euro tegenover 4,98 miljard euro in de eerste drie maanden van 2010. Onder de streep hield Philips 138 miljoen euro tegenover 201 miljoen euro een jaar eerder en een analistenverwachting van 161 miljoen euro.

Healthcare-divisie

Het bedrijfsresultaat (ebita) kwam uit op 437 miljoen euro, 58 miljoen euro lager dan in dezelfde periode in 2010. Inclusief een verlies op de televisie-activiteiten lag het resultaat op 331 miljoen euro. Analisten gingen uit van een bedrijfsresultaat van 385 miljoen euro.

Philips zag de omzet stijgen bij de Healthcare-divisie, die onder meer apparatuur voor de medische sector maakt. Het concern zag wel dubbelcijferige groei in nieuwe markten getemperd worden door lagere groei in volwassen markten. De consumententak (Consumer Lifestyle) zag zelfs de omzet in volwassen markten dalen. Dit werd opgevangen door groei van de omzet in opkomende markten. De lichttak (Lighting) deed goede zaken en zag de omzet met 5 procent toenemen.

Groeimarkten

Groeimarkten voor Philips zijn onder meer Brazilië, Rusland, het Midden-Oosten en de Aziatische landen. Het aandeel van deze groeimarkten op de totale omzet steeg van 29 naar 32 procent.

De operationele resultaten lagen onder druk door lagere resultaten bij Consumer Lifestyle en Lighting, aldus Philips. De consumententak zag de omzet via licenties scherp dalen.

Verlieslijdende televisie-activiteiten

Maandag kondigde het concern aan voor de verlieslijdende televisie-activiteiten een joint venture te hebben gesloten. ,,Het vinden van een oplossing voor onze televisie-activiteiten was onze topprioriteit.'', aldus Van Houten. Op korte termijn zal het losmaken van de tv-activiteiten van de groep een effect hebben op de resultaten, aldus Philips.

Het concern wil zich nu richten op het versnellen van groei en winstgevendheid op middenlange termijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl